S/REYN KONFERENCA: 10 let povezovanja v podporo romskim otrokom

Pedagoški inštitut (Center za kakovost v vzgoji in izobraževanju Korak za korakom) je 30. novembra v Miklavžu pri Taboru organiziral nacionalno konferenco ob 10. obletnici Mreže Reyn Slovenija, ki si prizadeva za kakovostno vzgojo in izobraževanje romskih otrok.

Na dogodku je prisotne najprej nagovorila dr. Jerneja Jager, znanstvena sodelavka in vodja Centra za kakovost v vzgoji in izobraževanju Korak za korakom. V svojem nagovoru je predstavila namen in dosežke mreže, ki povezuje strokovne delavce različnih sektorjev in druge akterje, ki se na področju zgodnjega razvoja otrok srečujejo z romskimi družinami.  Povedala je, da je namen mreže postati inkluzivna, profesionalna in učeča se skupnost, v kateri člani poglabljajo različna znanja in veščine, izmenjujejo izkušnje, promovirajo primere dobrih praks, vzpostavljajo učinkovita partnerstva in skrbijo za profesionalni razvoj.

Dr. Jager je izpostavila, da se Mreža REYN SLOVENIJA zavzema za: 

  • promocijo primerov obstoječih praks med strokovnimi delavci in aktivisti s področja zgodnjega razvoja, ki delajo z romskimi družinami; 
  • organizacijo in izvedbo usposabljanj za profesionalni razvoj, ki so poleg strokovnim delavcem namenjena tudi prostovoljcem, odločevalcem politik, predstavnikom lokalnih in romske skupnosti; 
  • promocijo poznavanja in razumevanja romske skupnosti in njihove kulture ter jezika preko študijskih obiskov in izmenjav. 

Mreža trenutno šteje 194 članov, med katerimi so predstavniki različnih sektorjev in profilov: predstavniki romske skupnosti, ki zasedajo najrazličnejše položaje: romski svetniki, člani romskih nevladnih organizacij, romski pomočniki, novinarji; potem vzgojitelji, učitelji, ravnatelji, strokovni sodelavci centrov za socialno delo, zdravstvenih domov, univerzitetni profesorji, raziskovalci, člani nevladnih organizacij, občinski uradniki, odločevalci in oblikovalci politik na lokalni in nacionalni ravni.

V nadaljevanju je besedo dobil Aljoša Rudaš, osrednji govorec na konferenci. Aljoša je profesionalno dejaven na področju zgodnjega otroštva in predšolske vzgoje že 15 let in je tudi sodeloval pri oblikovanju Mreže Reyn Slovenija. Zaposlen je kot programski vodja pri mednarodnem združenju Korak za korakom in v vlogi eksperta za zgodnje otroštvo in predšolsko vzgojo koordinira iniciative in programe, ki se osredotočajo na doseganje odličnosti v vzgoji in izobraževanju na področju Evrope in centralne Azije. Med iniciativami, ki jih vodi, je tudi Romani Early Years Network oz. REYN – Mreža za kakovostno vzgojo in izobraževanje romskih otrok. Na konferenci je opozoril na to, kako  se romski otroci soočajo z neenakostmi na številnih področjih življenja, razvoja in rasti. Omejen dostop do pravic, priložnosti, izkušenj in storitev povzroča velike razlike med Romi in večinskim prebivalstvom, ki se odražajo na področju zdravja, zgodnjega učenja in izobraževanja, življenjskih pogojev, varnosti in zaščite ter možnosti za zdrav in celovit razvoj.

Na konferenci je Mateja Mlinar, raziskovalka s Pedagoškega inštituta, povzela nekaj rezultatov mednarodne raziskave, ki je pod drobnogled vzela mlajše romske otroke in njihove starše po vsej Evropi. Ker je podatkov o mlajših romskih otrocih v Evropi, ki bi predstavljali njihov status in potrebe, tako malo, je raziskovalna študija REYN edinstven dokaz, ki potrjuje pomen zgodnjega otroštva in izpostavlja nujnost dajanja prednosti in vlaganju v mlajše romske otroke. V Sloveniji so ta proces vodili na Pedagoškem inštitutu, v uvodnih fazah pa so se povezali tudi z zunanjimi sodelavci, predstavniki romske skupnosti, ki so izvedli intervjuje z romskimi starši in tako pomagali pri izvedbi študije. Poleg odzivov romskih staršev so bili v raziskavo vključeni tudi odgovori strokovnih delavcev vrtcev in drugih relevantnih področij, ki se pri svojemu delu srečujejo z romskimi družinami z mlajšimi otroki, ter predstavnikov oblikovalcev politik na lokalni in nacionalni ravni. Teme, ki so se jih v raziskavi dotaknili, so zdravje in dobro počutje, higiena in prehrana, igra in zgodnje učenje, skrbno starševstvo, družinske in bivanjske razmere, varnost ter razpoložljivost in dostopnost storitev predšolske vzgoje in izobraževanja. 

Zatem je sledila okrogla miza, ki jo je moderirala mag. Mateja Režek, raziskovalka na Pedagoškem inštitutu. Njeni sogovorniki so bili Alenka Klepac z Ministrstva za vzgojo in izobraževanje, Andraž Caserman, ravnatelj Vrtca Ribnica, Monika Sandreli, Zveza Romov Slovenije – Romic ter Mateja Mlinar s Pedagoškega inštituta. V pogovoru so naslovili izzive  vključevanja romskih otrok v VIZ in predstavili uresničevanje določenih ukrepov iz aktualne Strategije vključevanja romskih otrok v VIZ (krajših programov, knjižnice igrač) ter spregovorili o svojih izkušnjah vključenosti v formalno izobraževanje.

V zadnjem delu konference so lahko udeleženci v manjših skupinah prisluhnili podrobnejšim predstavitvam različnih uspešnih iniciativ oz. pristopov. Predstavnici Vrtca Murska Sobota, Laura Kotar in Špelca Bobič, sta pripravili pregled uspešnega vključevanja romskih otrok v vrtec in dosežke knjižnice igrač. Martina Vidonja, ravnateljica Vrtca Beltinci je spregovorila o sodelovanju in dosežkih iniciative Primokiz, ki se s podporo lokalnih oblasti trudi celostno podpirati družine z mlajšimi otroki. V skupini, kjer sta bila prisotna predstavnika Vrtca Ribnica, ravnatelj Andraž Caserman ter vzgojiteljica Darja Miklič Mišmaš, pa se je razprava dotikala izvajanju krajših programov v vrtcih, ki so zadnje leto pred šolo namenjeni otrokom, ki niso vključeni v redni program vrtca.

Dogodek je zagotovo omogočil povezovanje in izmenjavo mnenj ter izkušenj različnih deležnikov, ki se pri svojem delu srečujejo z romskimi družinami z mlajšimi otroki. Izpostavilo se je kar nekaj uspešnih iniciativ, a hkrati tudi opozorilo na to, da je treba še marsikaj narediti, da bi poskrbeli za bi bili kakovostnega izobraževanja deležni vsi otroci, kar je cilj Mreže Reyn Slovenija.